torsdag 16 februari 2012

En sympatisk säljkultur


Igår gick andra momentet i Pikus affärsutvecklingsprogram Business Performance av stapeln och det handlade om försäljning. Susanna Lindblom guidade oss genom en dag fylld av insikter i, tips och råd för hur ett framgångsrikt säljsamtal kan genomföras. Det var spännande och jag vill gärna dela med mig av vad jag lärde mig!

Susanna Lindblom, säljcoach

Vi visar enligt Susanna upp tre sidor av oss själva i ett säljsamtal: vi pratar, vi har en kropp och vi har en sinnesstämning. Vi måste vara medvetna om dessa tre faktorer och veta vad det är vi signalerar för att kunna agera och framstå på det sätt som vi önskar, på ett sätt som upplevs som attraktivt av de flesta. Är vårt tonfall och ordval optimalt? Vad har vi för hållning? Vad är det vi utstrålar?

Sinnesstämningar som är gynnsamma för försäljning kan vara nyfikenhet, glädje, att verka inbjudande och att utstråla ”care”. Mindre säljgenererande sinnesstämningar är att känna sig bitter, stressad, resignerad och att framstå som för allvarlig. Om vi är medvetna om vad vi utstrålar kan vi förhålla oss till det och kanske rent av lära oss att ta oss ur en destruktiv sinnesstämning.

När vi bemästrar vår framtoning är det dags för själva säljmötet. Många tycker att det är jobbigt med säljmöten och blir stela och obekväma bara de tänker på saken. Det är nu vi kommer till Susannas sympatiska säljkultur.

Istället för att tänka ”sälj” kan jag tänka ”erbjudande”. Istället för att tänka på hur mycket pengar jag kan tjäna om den här affären går igenom kan jag fokusera på att

etablera kontakt med kunden,
att lyssna (att verkligen lyssna),
att bry mig om och
att ta hand om kundens behov/problem.

Den potentiella kunden plockar upp dessa signaler och plötsligt har jag helt andra förutsättningar för att bygga upp ett förtroende och en relation.

Ett säljsamtal är egentligen som vilket annat samtal som helst. I ett samtal betraktas det ofta som attraktivt att vara sig själv, att vara ärlig och att vara här och nu. Visst låter det ganska enkelt att sälja?

1 kommentar:

Marie sa...

Säljsamtalet låter som vilken sund relation som helst där båda parter är lika viktiga.