tisdag 28 februari 2012

Niceville av Kathryn Stockett

...har jag sträckläst de senaste två dagarna. Det är faktiskt en av de bästa böcker jag har läst på länge. Nästa torsdag ska vi diskutera den i bokklubben men jag kan inte vänta, jag måste rekommendera den nu.

Skeeter återvänder hem till Jackson, Mississippi, efter college och ser sina vänner och livet där med nya ögon. Det är tidigt 60-tal och hon berörs illa av den diskriminering och förnedring de svarta utsätts för.  

Skeeter skriver tillsammans med färgade hembiträden som arbetar i vita hem en bok om deras liv. Detta är extremt farligt vid den här tiden ... det har precis börjat brinna i Mississippi.

Skeeters före detta väninna Hilly är lite väl ond. Hon kunde med fördel ha framställts något mer nyanserat. Det är det enda som jag inte tycker känns helt trovärdigt.

Trots att boken behandlar starka känslor, stora kärlekar (inte minst mellan hembiträdena och de vita barnen) och svårt lidande blir den aldrig sentimental. Våldet och orättvisorna beskrivs utan större åthävor. Niceville är varm och vacker och påminner oss om att vi alla faktiskt är rätt så lika. Och om hur viktigt det är att våga vara modig.

3 kommentarer:

Marie sa...

När jag läste om innehållet i Niceville insåg jag att filmen "The Help" måste vara baserad på samma bok. Filmen är riktigt bra och måste ses. Kanske kan vi byta bok med varandra? Jag hade ju en som du ville läsa:)

Anna sa...

Desperat behov av en bra bok.
Lässugen för första gågnen på länge.
Har du fler tips, tas det tacksamt emot.

Malin sa...

Jag ska fundera. Den här var det första riktigt bra jag läst på länge. Har du något bra tips?