lördag 3 mars 2012

Att vara snäll

Någon gång i början av nittiotalet blev det fult att vara snäll. Hur kom det sig? Jag förstod det aldrig. Om man råkade säga "Å, vad hon är snäll!" fanns det alltid någon i närheten som raskt svarade "Det är korna på ängen också". Snäll blev motsatsen till smart. Jag tyckte att det var så synd. Hur kan det vara fel att vara snäll och varifrån kommer den automtiska avsaknaden av intelligens?

Jag blev så glad när jag i Språktidningen läste att Jenny Forsberg har skrivit en bok som heter Den snälle företagaren och att hon vill ge ordet snäll återupprättelse. Jag är med på tåget!

4 kommentarer:

Anna sa...

Håller med om att det är dags att ordet snäll får "bättre rykte".
Liksom ordet tant, vilket jag tycker är ett kul ord.
Har du läst Stefan Einhorns bok, om att vara snäll?

Malin sa...

Jag har boken och började läsa, men kom av mig. Vet inte riktigt varför. Har du läst den?

Anna sa...

Nej, men jag har hört gott om den.

Nettis sa...

Jag röstar för snällhet här i världen. Hur kan det var fult att visa uppskattning till sin omgivning och få andra människor att må bra!