söndag 11 mars 2012

Vill du veta mer om dina gener?

Det brukar vara morgontidningens reportage som väcker tankar under söndagen, men idag fick morgonpigga barn mig att sätta på radion klockan åtta. Programmet  Kropp och själ  i P1 fångade upp en tråd som hängt löst sedan en vecka tillbaka, då Lone Frank gästade programmet Skavlan. Lone Frank är en dansk forskare och författare som kartlagt sina gener.  I Skavlan berättade hon om sitt ovanliga släktforskande. När hon som vuxen miste båda sina föräldrar valde hon, istället för att gå till gamla kyrkböcker, att forska i familjens sjukdomshistoria för att ta reda på mer om sig själv. I boken "Mina vackra gener?" berättar hon om processen hon gick igenom för att få veta mer om sitt genetiska arv.
I söndagens Kropp och själ "Vill du veta mer om dina gener?" har programmet samma utgångspunkt som Skavlan hade i sina intervjufrågor.  Mår vi bra av att få veta vilka sjukdomar vi kommer att få i framtiden? Hur kommer våra liv att påverkas av att veta vad vi kommer att dö av? I "Vill du veta mer om dina gener?" ställs frågorna på sin spets.
I programmet intervjuas 37-åriga Ylva Rugentin, som fått veta att hon har anlag för Huntingtons sjukdom, en diagnos som är livsavgörande eftersom personer som bär på anlaget med all säkerhet kommer att utveckla sjukdomen inom en överskådlig framtid. Ylva berättar hur hon hamnade i en livskris när hon i 25-årsåldern fick reda på provsvaren och fick gå i terapi i flera år för att bearbeta vetskapen. Ändå är hon glad att hon genomförde testet och tycker det är bra att hon kan välja ut ägg som inte bär på anlagen den dagen hon väljer att få barn. Hon känner också att hon lever livet fullt ut idag och att hon tar tillvara på livet på ett annat sätt än om hon inte vetat att hon bar på anlagen. 
Ylvas resonemang väcker frågor: Hur hade jag reagerat på ett sådant besked? Skulle jag vilja veta vilka sjukdomsanlag mina barn bar på?  Vad hade hänt om mina föräldrar vetat att jag bar på anlag som leder till en svår sjukdom i framtiden? Hade de valt bort mig då? Hade jag bättre tagit vara på min hälsa och mitt liv om jag vetat att jag inom 20 år skulle utveckla en svår sjukdom? Jag antar att reaktionen på ett sådant besked är nära knutet till vilka vi är och hur vi själva resonerar. En del hade säkert, liksom Lone Frank och Ylva Rugentin, blivit stärkta av att veta. Andra hade burit på den ständiga frågan "När bryter det ut?" och "Vad har jag fört över till mina barn?" och "Ska jag överhuvudtaget skaffa barn?"
För er som missade Skavlan den 2 mars och intervjun med Lone Frank rekommenderar jag SVT Play. Kolla också in Lone Franks egen hemsida lonefrank.dk  För er som är nyfikna på söndagens Kropp och själ, klicka här eller se efter i länkmenyn.



  

Inga kommentarer: