lördag 17 mars 2012

Gemensam kulturskatt

Jag minns känslan av att gå själv på biblioteket i tonåren och
välja bland böcker författade av Agatha Christie, Charlotte Brontë och Lucy Maud Montgomery. Jag minns pirret i magen när jag fick ta hissen ner i bibliotekets källare för att leta efter böcker som ingen längre läste.
Jag minns när jag ligger i husvagnen i Italien och läser Lilla huset på prärien och blir kompis med Laura Ingalls. Minns fortfarande lässuget under Englandsresorna som botades med Daphne du Mauriers "The loving spirit" och "Jamica inn". Under mina mest läsintensiva perioder förde jag läsdagbok och hann knappt avsluta en bok förrän jag kastade mig över nästa. Jag blev vän med Betty i Moa Martinssons serie från 40-talet, jag vandrade sida vid sida med Janet Combe i 1800-talets Cornwall och jag följde Kristin Lavransdotter från föräldrahemmet, genom äktenskapet med Erland Nikulausson till Nidarosdomen i Trondheim. Genom att läsa litteraturhistoria fick jag ta del av Medeas vrede, läsa Homeros poesi och lida med Werther i 1800-talets Tyskland.



Gammal litteratur blev oförglömlig läsning och Hjalmar Söderberg, Nikolaj Gogol och Selma Lagerlöf mina egna klassiker. Hur blev då detta möjligt? Jo, genom att jag som barn fick välja och vraka bland böcker på barndomens lilla bibliotek och asa hem kilovis med böcker utan att behöva betala en enda krona för dem. Därför att det fanns bibliotekarier som tipsade om böcker  som inspirerade till läsning. Bibliotekarier som följde med på bokjakt i bibliotekskällarens alla skrymslen och vrår.

Biblioteken är en gemensam kulturskatt som vi ska värna om! I vår by är bibliotekarierna precis så trevliga, hjälpsamma och inspirerande som jag minns dem från min barndom. Miljön i de gamla skjutsstallarna är fantastisk och ger vilken lässugen unge som helst lust att landa i en av sofforna på bokavdelningen för att låta sig uppslukas av världar de inte trodde var möjliga. 

Låt det så förbli! Fortsätt värna kulturen och rätten för alla att resa gratis i fantasin. Låt alla få känna pirret i magen när en bra bok lästs ut och ge alla möjligheten att gå på bokjakt i biblitokets innersta vrår för att hitta böcker som ingen längre läser.

1 kommentar:

Anna sa...

Ett bibliotek är ju så mcyket mer än böcker och läsning.
Även om det är därför vi går dit, för böckerna vi vill läsa.
Men på köpet får vi möten, tyst lugn, spel, teckningar, blädder i tidningar, lästips och natulrigtvis avsutas allt med en fika på tidningscafét.
Vi klarra oss inte utan det!