torsdag 29 mars 2012

Hjärtblad av Aino Trosell

Tänk! Jag har hittat en ny författare som jag bara måste läsa mer av! Författaren, Aino Trosell, vars skrivtalang bottnar både i det poetiska språket och det personliga uttrycket, skriver med en tyngd och en trovärdighet som är få författare förunnat.
Tryggt tillbakalutad i min solstol i södra Spanien, där läsupplevelsen tog sin början förra veckan, reste jag paradoxalt nog norrut, till 1870-talets Dalarna och dalkullan Hulda.
I Hjärtblad får vi i bokens inledning möta Hulda när hon är åtta år. Hennes familj har med nöd och näppe klarat svältåren under 1860-talet och även om fattigdomen fortfarande är påtaglig och livet tufft, så växer Hulda upp i ett kärleksfullt hem, med förstående föräldrar och tid för mycket lek.
Sitt första betrodda arbete får Hulda som 13-åring. Hon blir lissgättare, ett vallhjon som vaktar kreatur i skogen under sommarmånaderna. Den åldriga storgättaren Brus Marit blir hennes mentor, både som vallare och som historieberättare.  Det är också under sin tid i skogen som Hulda möter Lars, pojken och senare mannen som kommer att spela en avgörande roll för hennes livsöde.
Aino Trosell
http://www.ainotrosell.se/
När Hulda ett år senare går som konfirmand och vuxenlivet väntar är hon full av tillförsikt inför framtiden. Men oförutsedda händelser i familjen får Hulda att liksom många andra kvinnor från Dalarna bege sig till Romboland, landskapen kring Mälaren, för att hitta ett arbete. När Hulda får höra talas om välbetalda tjänster i Stockholm beger hon sig dit och hamnar lyckosamt i en rik borgarfamilj. Där blir hon snart omtyckt av herrskapet och förgyller med sina historier från Dalarna de rika borgarfamiljernas tillställningar. Lars finns i hennes tankar, men svek och hjärtesorg får henne att omvärdera livet. Med stark beslutsamhet väljer hon att gå sin egen väg, inte bara en gång, utan flera. I Huldas starka kvinnogestalt har jag funnit ännu en Betty (huvudpersonen i Moa Martinssons Betty-serie från 40-talet). En person som jag kommer bära med mig som en litterär vän och vars existens tillfört läsningen något alldeles extra. Aino Trosell gör med sin bok Hjärtblad ett outplånligt avtryck hos sina läsare och får åtminstone mig att vilja läsa mer.

                                                                         

2 kommentarer:

Anna sa...

Skall till bibblan imorgon, titel och författer nedskrivna på en lapp. Dalarna, 1800tal, kvinnor - låter som nåt för mig. Tack!

Carina Deschamps sa...

Vad fint skrivet om Hjärtblad! Tack!
Varma hälsningar,
Carina / representant för Aino